Vad är din viktigaste prepp/förberedelse?

bulletsJag har sett väldigt många olika prepps/förberedelser under åren. Folk hamstrar på konserver, ammo, stora säckar med ris samt guld och antibiotika för 100 år framöver. Menar inte att nåt är fel eller rätt för vi alla tror på våran sak och vet våra egna behov bäst. En hel del är fanatiska samlare av olika saker som styrs av ett enormt intresse tex knivsamlare. (Menar fortfarande inte att det är fel)
Nu ställer jag frågan till Dig som läsare – Vad är din viktigaste prepp? Är det en pryl, kniv, vapen, aktivitet, vattenbehållare osv? Eller är det den mentala preppen som du anser vara viktigast. Motivera gärna varför och på vilket sätt du preppar för din framtid.
Vilka saker kan inte du klara dig utan och vilka saker har du redan haft användning av? Vi survivalister/preppers går på samma vägar men lite åt olika mål. Med det menar jag att vi har olika tro på vad som kommer att hända i framtiden. Jag tex tror inte på det totala kollapsen under min livstid medans jag tror OCH upplever större och mindre samhällsstörningar samt PSHTF – Personal Shit Hits the Family – och där kan det tex vara sjukdomar, löner som uteblir, skiljsmässa, arbetslöshet osv.

Mina viktigaste prepps:

  • Må bra  – att unna sig vad livet ger! Allt från att äta det onödiga godiset på tisdag till att röra på sig och orka göra saker. Jag pratar inte om nån träning eller fetma direkt men att njuta av det vi har – här och nu. Umgås med dom man älskar, göra sakerna man vill och inte se massa måsten som skall göras. Må-bra-preppandet för mig är tex vandringar, pistolskytte, fiske.
  • Kunskaper – Lär mig saker dagligen och kommer fortsätta så med. Vill lära mig allt och gärna lite till. Men man kan inte bara läsa sig till kunskap, man måste utöva det med. Dvs skaffa sig erfarenhet genom att faktiskt arbeta med nåt annat, träffa människor som vill  ta med dig på fisketuren eller upp på taket för att laga nåt. Säg inte nej till erbjudanden för du vet aldrig vad du går miste om. Kunskapspreppandet för mig är tex läsa olika kurser. 
  • Sociala skills –  minst lika viktigt som det andra. Kan du inte umgås med andra människor så tror jag att det är kört. Ensam är stark på många sätt men i kriser behöver man alltid någon annan. Träffa andra från andra samhällsklasser,religioner, yrken och tänkande ger massor och man får andra sätt att se människan och livet på. Plus att det kan ge den där livslånga kamratskapet med. Sociala preppandet för mig är tex Hemvärnet, pistolklubben, kollegor, grannar, nätverkande med likasinnade OCH oliksinnade
  • Ekonomi – och då menar jag inte att jag har högsta möjliga lönen och 2 bilar och 2 månadslöner på banken. Mer att redan nu ha så låga kostnader som möjligt för när PSHTF drabbar mig så drabbar det mig inte lika hårt. Fick förra månaden ut halva lönen men den räckte till mina räkningar och till lite mat. Jag klarade mig genom att inte ha massa extra utgifter som tidningar, tvkanaler och bil.

Märk väl att jag inte har räknat upp den bästa ficklampan, den coolaste pickan eller de skönaste kängorna. Jag har massor med bra saker men ibland så måste man se det under skalet av prylar och tänka vad som egentligen är viktigt men jag älskar ju även prylarna jag har i min ägo.

Bilden är bara en beskrivande bild på hur det kan se ut på sängbordet hos en prepper/survivalist/förberedd 🙂

9 svar till “Vad är din viktigaste prepp/förberedelse?

  1. Bästa är helt klart mentala biten och kunskapen. Många har överleft otroliga saker utan rätt utrustning, eller någon utrustning, på bara vilja.
    Äh, vi kan säga så här, på delad förstaplats kommer kunskap/överlevnadsinstinkt och vår son. Han är liksom mitt pensionssystem 😉 Och anledningen till att överleva.
    På andra plats kommer maten. Dels matprepsen som håller på och minskar nu när vi har föräldrarpenning istället för två löner. Och dels mat-inställningen. Köpa mer när det är billigt. Inte vara rädd för att köpa fläskben då vi kan tillaga det mesta. Hembakat bröd är regeln och det finns inget undantag.

  2. För mig kommer kunskapsbiten högst upp, att lära sig saker är dessutom både roligt och självförverkligande. Att kunna ta hand om sig själva är både roligt och för mig tryggande, när jag ser att vi faktiskt har potatis kvar att plantera ut till våren så ger det mig en otrolig självständighetskänsla, nu behöver vi ju inte absolut klara det ett år till för jag vet hur jag måste göra för att det ska fungera.
    I Sverige har vi dessutom ett helt otroligt fantastiskt ubildningssystem, jag kan söka högskolekurser till höger och vänster med grundläggande behörighet, lära mig fantastiska saker på distans och inte betala något förutom litteraturkostnaden… ta vara på detta, ni är med och betalar för det!

  3. Kunskap! Och den kurvan är brant just nu.
    Att ha skaffat mig får, och slaktat ett som numera ligger i frysen.

  4. Måste tillägga att mina lista på mina prepps är inte i ordning på nåt sätt. Tycker allt är lika viktigt samt att det ena ger det andra hela tiden. Kunskapen är aldrig för tung att bära sa en lärare en gång i tiden – fast jag har glömt bort vad han lärde ut mer =(

  5. Att försöka få så bra kunskaper att man klarar förändrade scenario. Det kan betyda mycket men om jag försöker defeniera det mer så är det kunskap som hjälper dig nu (fritid, jobb, vardagen osv) men som också ska fungera i förändringens tider. Tex kan då en hobbykunskap bli en jobbkunskap. Jag tror tyvärr att Sveriges sötebrödsdagar snart är över och att den del av befolkningen som behöver hjälp av staten dramatiskt kommer öka. Men samma pengar som transfereras ut idag, till de redan ökande behövande, kommer inte finnas. Mindre pengar skall alltså räcka till fler. Passa då på redan nu att tex plugga medan det är gratis, tex på distans som det föreslogs ovan. Tar du hand om dig och din familj blir det både mer pengar pch resurser över samt att mer pengar och resurser kommer in i systemet.

  6. 1. Insikten att saker kan (kommer?) försämras (förändras?) på kort och lång sikt. Både i stort och i smått. Stat och kommun är i skrivande stund helt oförmögna att hantera nån form av lite större kris. Jag litar hellre på mig själv.

    De här insikterna medför ju nästan automatiskt att man förbereder sig på olika vis. Vilket leder oss till nummer 2, nämligen:
    2. Kunskaper av olika slag.
    3. Vattenlagring och vattenrening, frågar man mig så är det ganska logiskt att en sån här förberedelse kommer högt upp. Utan vatten går det fort utför.
    4. Mat
    5. Värme
    6. Nätverkande

  7. 1. Kunskaper av alla de sätt, lite underrättelse om vad som händer runt om krig oss hjälper till att förbereda sig i tid så man slipper ha hela huset fullt av konserver. Rent praktiska kunskaper som jägarexamen osv.

    2. Utrustning, strömförsörjning som läget ser ut nu så räcker det med en UPS för min del för att hålla kommunikationerna aktiva under kortare strömavbrott och brownouts. Samt ett uppdaterat hemapotek. Gasolplatta för matbiten. Dunkar för vatten. Egentligen inga konstigheter saker som många har utan att se det som en prepp.

  8. Pingback: Ny blogg, välkommen Jordgubben « Den svenska Argus

  9. Bra inlägg! Själv prioriterar jag att lära mig nya saker genom att göra dem, som att lära mig skjuta, gå kurser i permakultur m.m. Det är kanske inte det viktigaste, men det roligaste. Och jag tror att om jag visar att jag genom mitt liv har roligt och är rolig att vara med, så hjälper jag även andra att sätta igång sin omställningsprocess. Och så här långt har jag många exempel på att det funkar. 🙂

Lämna en kommentar